0036 1 232 4246   Kívánságlista

Hogyan tervezzünk posztert?

Hogyha azt a feladatot kaptuk, készítsünk egy posztert (saját magunknak vagy akár egy ügyfélnek), lehet, hogy nem igazán tudjuk, elsőre hogyan is fogjunk hozzá. Könnyű azt feltételezni, hogy egy jó poszter megtervezése nem nehezebb, mint egy névjegykártyáé vagy szórólapé, de legtöbb esetben ez távol áll az igazságtól.


Hogyha azt a feladatot kaptuk, készítsünk egy posztert (saját magunknak vagy akár egy ügyfélnek), lehet, hogy nem igazán tudjuk, elsőre hogyan is fogjunk hozzá. Könnyű azt feltételezni, hogy egy jó poszter megtervezése nem nehezebb, mint egy névjegykártyáé vagy szórólapé, de legtöbb esetben ez távol áll az igazságtól.



Még abban az esetben is, ha tervezés terén széles tapasztalattal rendelkezünk, egy figyelemfelkeltő, ötletes transzparens elkészítése óriási kihívás lehet, és ha nincs semmi előzetes tapasztalatunk, nagyon bonyolult lehet neki kezdeni. Ráadásul, az olyan kliensek, akik szűk költségvetést szabnak meg (általában elnéző határidőkkel), kétségkívül nem könnyítik meg a munkánkat.

Sokszor a legnagyobb probléma az szokott lenni, hogy a szerkesztők egyszerűen úgy gondolják, hogy elég, ha a poszter szimplán csak „szép” és ennyi. Ez egy nagy hiba. Számos tényezőt kell számításba venni egy poszternél, és az igazság az, hogy sokan elsiklanak eme fontos szempontok felett.

Íme, egy rövid útmutató, mely segítségünkre lehet, hogy a célnak minél inkább megfelelő posztert tudjunk tervezni:

 

Legyünk tisztában vele, mi a cél, és kik a célcsoport


Tervezőként könnyű minden új projektre „csak egy újabb tervezési munkaként” tekinteni, amikor az ügyfél megbízást ad, de emlékezni kell arra, hogy minden tervnek van célja/iránya.

Bármely poszter célja lényegében az, hogy a kívánt üzenetet közölje egy adott embercsoporttal. Tájékoztatnia kell a célközönségét egy filmről, eseményről, termékbemutatóról, kampányról vagy bármi másról. Ezt a lehető legegyszerűbben és a leginkább vizuális élvezetet nyújtó módon kell találni, így elengedhetetlen a megfelelő szakértelem.

Könnyű „elragadtatni” magunkat a poszter megtervezésekor, és világos, határozott terv nélkül a dolgok kicsúszhatnak a kezünkből, ezért az első dolog, amit meg kell tennünk az nem más, mint kitalálni az adott eszköz célját és figyelembe venni a célcsoport igényeit. Tegyük fel magunkban a következő kérdéseket:
 

· Mi a kívánt üzenet?

· Ki a célközönség?

· Milyen információkat KELL adnia a poszternek?

· Mi a poszter általános célja?


Ha már az elején végig gondoljuk ezeket a kérdéseket, akkor kiküszöbölhetjük azt, hogy felesleges információkkal/mondatokkal árasszuk el a posztert. Segíteni fog, hogy megértsük, hogyan tudunk majd hatékonyan kommunikálni az adott poszter célközönségével.



 

A fókuszpont fontossága


Minden poszteren lényeges, hogy legyen egy fő pont, amire a néző fókuszálni tud. Vonzania kell a tekintetet, az legyen az első, amit szemügyre vesznek rajta. Akár kreatív módon a vizualitást használva mutathatjuk be vele a mögötte rejlő üzenetet.

Például a Bárányok hallgatnak c. film híres posztere is igazán beszédes, pedig a címen kívül nem sok szöveg található rajta. A tekintet azonnal a pillangóra tapad, amely befedi a nő száját. Még ha nem is ismerjük a film történetét, már ennyiből tudni fogjuk, milyen atmoszférára számíthatunk, és borzongást idéz elő.

Bármi legyen is a poszter tárgya, ez mindig segít abban, hogy a tervünket egyetlen pont köré hozza létre.

 

Legyen a szemnek kívánatos látvány


A posztereket általában arra használják, hogy felhívják a járókelők figyelmét és közöljék a kívánt üzenetet. A helyzet az, hogy nem számít, milyen érdekes az üzenete, ha a transzparens eleve nem éri el a célközönséget, akkor igazán lesz hasznos.

Nyilvánvaló, hogy az egyértelmű közölnivaló és az egyszerű leírás mind a figyelemfelkeltés célja, de vannak más tényezők is.
A kontrasztos színek és a merész betűtípus szintén segíthetnek egy rendkívül figyelemfelkeltő poszter elkészítésében. Például a narancs és a fekete színek kiegészítik egymást, ugyanakkor kontrasztot alkotnak, hogy vizuálisan csábító dizájnt hozzanak létre.

Figyelembe kell vennünk a tervezés során, mit tartunk a legfontosabbnak, kell egy rangsor. Lényegében ez csak egy divatos kifejezés annak biztosítására, hogy a legfontosabb pont a legjobban sikerüljön a tervezésben, majd a második legfontosabb pont és így tovább. Ennek eléréséhez méretváltozatok, színek és tipográfia használhatók.



 

Figyeljünk a részletekre, és az ésszerűségre


A részletekre (és a konzisztenciára) való odafigyelés minden terv fontos része, de talán még inkább a nagy, nyomtatott anyagok, például a poszterek esetében.

Nyomtatáskor a poszerek általában elég nagyok, így az esetleges ellentmondások és/vagy a részletek hiánya könnyen észrevehető. Ezt figyelembe véve kell elkészítenünk a tökéletes terveket, különben eléggé csalódott lesz az ügyfél.

Ahhoz, hogy a dolgok ésszerűek és célszerűek maradjanak, korlátozott színpalettát kell használni (ideális esetben legfeljebb 2-4 szín), az egész stílusban konzisztens stílust kell megőriznie (pl. férfias vagy nőies), valamint következetes formákat és/vagy tipográfiát kell használnia.

Hasonlóképpen oda kell figyelnünk a részletekre is. Ez azt jelenti, hogy tökéletes betűtípust, szegélyeket és betűméreteket biztosítanunk kell a tervezés során.



Változatos betűtípusok használata


Véleményünk szerint a tipográfia a tervezés egyik legnehezebb aspektusa, és valószínűleg nem meglepő, hogy sok tervező teljesen hibásan kezeli.

Éppen ezért sok tervező hajlamos megfontoltan választani, és ahelyett, hogy több betűtípust illesztene a tervbe, csak egyet választ (vagy talán kettőt, ha kalandosnak érzi magát).

Valójában nincs semmi baj abban, ha csak egy vagy két betűtípust használ, mivel ez gyakran segíthet az egységes kialakítás kialakításában, de ha magabiztosan tudja, hogy mit csinál, akkor több betűtípus használata valóban életre keltheti a rajzot. Különösen remek lehetőséges ez a poszterek számára.

Nem mindig könnyű megtalálni a tökéletes kombinációt, de tervezőként hajlandónak kell lennünk kísérletezni a tipográfiával.

 

Tartsunk időnként szünetet


Nem számít, hogy névjegykártyát, szórólapot vagy ebben az esetben posztert tervezünk, fontos, hogy rendszeresen tartsunk szüneteket a tervezési folyamatban.

Nagyon könnyű hozzászokni ahhoz a formatervhez, amelyen dolgozunk, és miután számtalan órát töltöttünk el a számítógép képernyője előtt, egyre nehezebb megkülönböztetni a gyenge formatervezést a nagyszerűtől.



Rendszeres szünetekkel esélyt adhatunk az elmének a pihenésre, és gyakran rájövünk, hogy visszatérve teljesen más megvilágításban látjuk már a tervet.

Szinte mindig megéri kikapcsolni a számítógépet, és egy-két napig teljesen elhanyagolni a tervet (igen, ez azt jelenti, hogy még egy gyors pillantást sem engedünk magunknak). Egy friss, kipihent szempár csodákra képes, amikor megpróbálja tökéletesíteni a poszter kialakítását a fontos ügyfélnek.
 

Hasonló bejegyzések

Google értékelések
4.7
(188 értékelés)

Kata Nagy
Kata Nagy
2021.02.03
A cégtáblát, molinót és strandzászlót is tőlük rendeltem az üzletembe. Minőségi munkát kaptam, tartották a határidőt! Még lesz pár megrendelésem hamarosan.:-) Köszönöm a munkájukat!
Zoltán Sebők
Zoltán Sebők
2021.06.17
Gyorsan pontosan dolgoznak! Profi csapat!
Ari Horváth
Ari Horváth
2021.05.28
Nagyon kedvesek, profi a szakmai hátér! Csak ajánlani tudom!!!
Norbert Valasek
Norbert Valasek
2021.05.13
A megrendelés kezdetétől a végéig teljesen megvoltam elégedve. A rendelés egyszerű a weboldalon keresztül, a rendelés leadása utána a kommunikáció megfelelő volt. A megrendelésemhez még egy kis apró ajándékot is kaptam :)
Edina Nagy
Edina Nagy
2021.02.03
A Profireklám H&S Kft. munkatársai segítőkészek, előzékenyek. Köszönöm, hogy marketing partnerük lehetek. Nagy Edina DAS-GEOD Kft. ügyvezető AgroMAP kizárólagos forgalmazója