A plakátok a mai napig fénykorúkat élik. Népszerű módja a reklámozásnak, s a popkultúra legkedveltebb formatervezési elemei közé tartoznak. Bámulatos hirdetéseket lehet létrehozni egy csipetnyi kreativitás és frappáns megfogalmazás elegyével, mely a szemnek kívánatos.
A plakátok a mai napig fénykorúkat élik. Népszerű módja a reklámozásnak, s a popkultúra legkedveltebb formatervezési elemei közé tartoznak. Bámulatos hirdetéseket lehet létrehozni egy csipetnyi kreativitás és frappáns megfogalmazás elegyével, mely a szemnek kívánatos – így ösztönözve a közönséget, jöjjenek el az eseményre, vagy érdeklődést keltenek egy termék iránt.
Most nézzük meg néhány érdekes kérdésre a választ a plakáttal kapcsolatban.
Pontosan mi is az a plakát?
Ez egy nyomtatott reklámozási forma, mellyel egy adott időszakig egy eseményt, vagy egy terméket igyekeznek népszerűsíteni. Olyan helyeken láthatunk plakátok, ahol általában sok ember megfordul. Például a nyüzsgő városok utcáin, vagy az autóutak mellett.
Amik jellemzik:
- Figyelemfelkeltő címsor vagy szlogen
- Rövid, tömör mondatok, a legfontosabb üzenetek megjelenítésével
- Főbb információk az eseményekről vagy az ajánlatokról
- Vegyes színválaszték vagy egyhangú séma
- Fő grafikai elem vagy kép, amely hangsúlyozza a szöveget
Ha ezeket az elemeket megfelelően alkalmazzuk, akkor vonzó, egyedi plakátokat teremthetünk, mely ikonikus elemei lesznek a kultúránknak.
Néhány híres plakát:
- - Esemény plakát, például: Aristide Bruant az Ambassadeurs-ban (1892)
- - Filmplakát, például: Bárányok hallgatnak és Jurassic Park
- - Politikai plakát, például: „Maradj otthon!”
- - Reklám plakát, például: UNICUM úszó emberes
Mi a jó rendezvény plakát ismérve?
Akármilyen rendezvényt is szervezünk, az egyik legfontosabb dolog az, hogy az emberek el is jöjjenek rá. Ehhez elengedhetetlen, hogy valamilyen módon tudassuk velük az eseményt, amihez a plakátok alkalmazása egy kiváló eszköz lehet. Ehhez két fő dolgot fontos figyelembe vennünk a tervezés megkezdésekor:
- Vonzza a tekintetet: Egyedi koncepció, mely megállásra ösztönöz
- Invitáljon a részvételre: fontos, hogy már időben tudassa az eseményhez, részvételéhez való szükséges információkat
A kialakított dizájnnak nagyban függnie kell attól, milyen típusú eseményről van szó. Például, egy üzleti konferenciára nem lehet ugyanolyan kinézető plakátot tervezni, mint amilyen egy koncertre hívja fel a figyelmet. Mindkét esetben más a célközönség, más koncepciót kell alkalmazni, hiszen a két esemény nagyban különbözik egymástól.
Alaposan ellenőrizzük le, a legfontosabb információkat megjelenítettük-e a plakáton. Inkább legyünk alaposabbak, mintsem véletlenül a termék nyomtatása után derüljön ki, lemaradt az egyik elengedhetetlen információ, így a munkánk kárba veszne.
A rendezvény plakátok kulcsfontosságú információi:
- Dátum
- Idő
- Helyszín
- Életkori korlátozások
Mivel az olvasó nem fog hosszasan elidőzni a plakáton, csak pár pillanatig, így fontos, ne terheljük túl az információ áradattal, hanem próbáljuk a lehető legtömörebben a legszükségesebbeket megfogalmazni. Érdemes egy linket, vagy QR kódot elhelyezni a plakáton, aminek segítségével a későbbiekben meg tudják látogatni a web-, vagy közösségi oldalt, ahol további információkról tudnak tájékozódni.
Hogyan tervezzünk reklámplakátot?
Egy jól megtervezett plakát könnyen emlékezetes maradhat. Így könnyen új ügyfeleket tudunk bevonzani, és a reklám megtérül, nagy mennyiségű eladásra számíthatunk. Ha jellegzetes plakátra gondolunk, akkor sokaknak egyből a Coca Cola Mikulásra juthat eszébe, hiszen ennél nincs is jobb példa arra, milyen az, ha egy jó reklám telitalálat lesz.
Ha tanulmányozzuk ezeket az ikonikus plakátokat, akkor a példájuk segíthetnek számunkra, hogy megtaláljuk a saját egyedi dizájnunkat, amivel emlékezetessé tehetjük a terméket. Fontos, hogy az, amit be akarunk mutatni, vonzó, világos és érthető legyen, hogy egy pillanat alatt rá lehessen jönni, mit árulunk. Egy megkapó szlogen, vagy okos szójáték még emlékezetesebbé teheti a plakátot.
Inspiráljuk az olvasót a cselekvésre. Legyen vonzó számára a plakát, hogy utána egyértelmű legyen a számára, mit fog tenni.
Milyen választási lehetőségek vannak a méretek terén?
A4-es laptól egészen a plafonig terjedő, óriási méterekben lehet a plakátokat elkészíteni. Függ a helytől is, mekkora legyen a terjedelme, valamint a kívánt hatástól is, melyet szeretnénk elérni.
A
kisméretű plakátok költséghatékony reklámeszközök. Ezek használata leginkább a közösségben, és annak környékén hasznosak.
- A4 – 210 x 297 mm
- A3 – 297 x 420 mm
A
közepes méretű plakát esetében már jobban lehet játszani a grafikai elemek és a szöveg elhelyezkedésével, hiszen több hely van számukra a felületen. Könnyebben észrevehetőek, kiválóan alkalmasak promóciós célokra.
- A2 – 420 x 594 mm
- A1 – 594 x 841 mm
- A0 – 841 x 1189 mm
A
nagyméretű plakátoknál már a figyelemfelkeltés a lényeg. Terjedelmük miatt kiválóan alkalmasak esemény, promóció vagy termékkel kapcsolatos részletes reklámozásra.
- B2 – 500 x 707 mm
- B1 – 707 x 1000 mm
- B0 – 1000 x 1414 mm
Ezek a leggyakrabban használt méretek. Természetesen nem kötelező csak ezekben gondolkodni, a lehetőségek tárháza sokkal szélesebb, mint gondolnánk. Akár
óriásplakát méretet is alkalmazhatunk (5040 x 2380 mm), ha úgy kívánja meg a helyzet.
Milyen súlyú papír alkalmas plakátnak?
Általában 130-350 g/m2 között mozognak azok a papírtípusok, melyekből a plakátok készülnek. Leginkább talán a 170 g/m2-es ajánlott, mivel az vastagabb, és tartós a kültéri használatra, de természetesen függ attól is, hol lesz majd kihelyezve.
Milyen szoftver ajánlott a grafikai tervezéshez?
Több féle program közül is válogatatunk, például Adobe Illustrator, InDesign, vagy CoralDraw. Ezek a nagyszerű szoftverek lehetővé teszik, hogy a szövegeket, képeket, illusztrációkat össze tudjuk állítani, oly módon, hogy a minőségük megfelelő legyen.