A grafikai tervezés egy igazán sokrétű megoldás a vizuális kommunikáció alkalmazására. Különböző módokon tudja megszólítani a célközönséget, legyen szó akár a fiatalabb, akár az idősebb generációról.
A
grafikai tervezés egy igazán sokrétű megoldás a vizuális kommunikáció alkalmazására. Különböző módokon tudja megszólítani a célközönséget, legyen szó akár a fiatalabb, akár az idősebb generációról. Az ötletek így megvalósíthatóak lesznek képek, tipográfia, színek és formák segítségével. A végeredmény pedig egy egészen egyedi, meghökkentő, akár elgondolkodtató, de mindenek előtt figyelemfelkeltő kompozíció lesz.
Ebből adódóan nincs konkrétan csak egy fajta módja a grafikai tervezésnek. Ez egy igazán változatos folyamat, attól függően, mi a cél, hol lesz felhasználva az adott elképzelés, kézzelfogható vagy digitális platformon. A világ folyton változik, átalakul a trend, mindig más a népszerű stílus, így ezeket figyelembe véve ez az iparág folyton megújul, újfajta inspirációt gyűjt, ezáltal a tervezőknek is készeknek kell lenniük arra, hogy fejlesszék magukat, alkalmazkodjanak az új elvárásokhoz, s bátran szembemenjenek a kihívásokkal.
A teljesség igénye nélkül íme néhány tervezési mód, melyek segíthetnek megtalálni a megfelelő stílust az adott munka megvalósításához:
1. Vizuális identitású grafikai tervezés
A márkák egyik fő célja, hogy vizuálisan kommunikáljanak a közönség felé, így tud kialakulni a kapcsolat üzlet, vagy szerezet és célcsoport között. A képi megjelenésük fogja azt az üzenetet hordozni, amiben ők hisznek, amit mutatni akarnak a külvilág felé, a márka személyiségét, hangját és lényegét, valamint emlékeit, az évek során szerzett tapasztalatokat és érzelmeit. Ez a képvilág adja a márka teljes arculatát, mely által képes betekintést nyújtatni a cég vagy szervezet eszméjébe, felhasználva a vizualitás erejét a formák, színek és képeken keresztül. Egy erőteljes összkompozíció jobban meg tudja ragadni a közönség figyelmét, mint pár üres szó. Jobban beleég az elmébe, s könnyen felismerhető lesz az adott márka.
Az erre az ágra szakosodott tervezők és a márka érdekelt felei közösen összefogva azon igyekeznek, minél inkább ki tudják fejezni a cég vagy szervezet eszmei hitvallását vizuális formában. Így olyan eszközök kerülnek létrehozásra, mint a logó, mely az egyik legfőbb vizuális arca lesz a brand-nek, valamint a tipográfia, a hozzáillő színpaletta és kép világ. Ezek mind-mind a márka személyiségét fogják képviselni. A szükséges névjegykártya és egyéb dokumentumok (levélpapír, boríték stb.) mellett az arculati kézikönyv megalkotása is fontos részét képzi a folyamatnak. Ez fog útmutatóul szolgálni a vállalat vagy szervezet arculatával kapcsolatban. Magában foglalja a tartalmi és formai alapelveket, a kommunikációs szabályokat és perspektívát, valamint a szabályokat, hogyan lehet használni a formai elemeket és az egész designrendszert. Nemcsak írásban közli ezeket a fontos szempontokat, hanem vizuálisan is ábrázolják a márka helyes használati módjait.
Ez a tervezési forma az egyik leggyakoribb és legnépszerűbb módja a formatervezésnek. A tervezésnél fontos a kiváló kommunikációs képesség, kreativitás és a fogalmakkal való tisztánlátás, hiszen itt nem árt a többi grafika tervezési ággal is képben lenni, hogy minél inkább megfelelő tervezési elemek legyenek létrehozva a vizuális média számára. Valamint nem árt tisztában lenni a konkurenciák designjaival is, ehhez elengedhetetlen a szükséges szenvedély és az új dolgok alkotása iránti vágy, így létrehozhatjuk a legtökéletesebb vizuális megjelenést a márka számára.
2. Marketing és reklámgrafika
Nem elég pusztán a megfelelő márka megalkotása, fontos, hogy a hozzá kialakított marketing és reklám is működőképes legyen. Egy jó marketing stratégia fogja az embereket bevonzani, manapság nem elég az, ha a cég megbízható és jó termékeket árul, fontos a köré kialakított kép is. Az emberek nagy része vizuális típus, így amit a szemükkel látnak, azt fogják hívogatónak tartani vagy éppen visszataszítónak. A grafika tervezés segít hatékonyan kommunikálni és népszerűsíteni az adott céget vagy szervezetet, így könnyebben megjegyezhető lesz a célközönség számára.
Itt is elengedhetetlen a készséges együttműködés a marketingtervező és a cég képviselője között, hogy a megfelelő eszközöket tudják létrehozni a marketing stratégiához. A tervező összpontosíthat akár egy meghatározott típusú reklámformára (például szórólap, vagy újságban való hirdetésre), vagy akár egy szélesebb választékot is megalkothat digitális és egyéb célokra. A tervező egyedül, vagy csapatban is dolgozhat függően a marketing munkálatok nagyságával.
Néhány példa a marketing és reklámgrafika tervezésre:
- Szórólap, képeslap
- Molinó, mesh háló
- Plakátok, hirdetőtáblák
- Autómatricázás
- Infógrafikák
- Prospektusok
- Közösségi média hirdetések, bannerek és grafikák
- Roll up
3. UI grafikai tervezés
Az User Interface, azaz felhasználói felületet fejlesztő tervezők feladat sokkal összetettebb, mint egy grafikusé. A kettőt nem lehet egy kalap alá venni, mindkettőnek fontos a munkája, de némileg eltérő. A grafikusok nagyrészt a vizuális elemek és komplett arculatok tervezésével foglalkoznak, addig az UI tervezők kifejezetten az online világra vannak ráhangolódva, asztali-, mobil-, és web alkalmazásokra, valamint játékokra. Nem csak grafikai tervezésből áll a munka, hanem magában foglalja az oldalépítést, navigációs tervezést, valamint a teszteléssel felmerülő munkálatokat is. Fontos, hogy a felhasználói felület minél hatékonyabban működjön, ezáltal is egy felhasználóbarát élményt nyújtva. Az esztétikai vonzerő és a műszaki funkcionalitás összhangban tartása.
Az UI tervezőknek kitűnő grafikai ismeretekkel, UI/UX alapelvekkel, és a webfejlesztés megértésével kell rendelkezniük. Nemcsak a grafikai programokat kell használniuk, hanem különböző programozási nyelveket, mint például HTML, CSS és Java Script.
4. Kiadványtervezés
A publikációk általában hosszú távú, tartós darabokat jelentek, melyek terjesztése nyilvánosan történik, így kommunikálva a közönséggel. A hagyományos formája kézzel fogható, nyomtatott, de az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a digitális formában kiadott kiadványok is.
A kiadványtervezők szoros együttműködésben dolgoznak a szerkesztőkkel és a kiadókkal, így precízen kiválasztva a legalkalmasabb tipográfiát, fényképeket, grafikákat és illusztrációkat. Fontos, hogy tisztában legyenek a színkezeléssel mind a digitális, mind a nyomtatott platformon. Ugyancsak fontos itt is a jó kommunikáció, a kreativitás és a kiváló szakmai ismeretek.
Néhány példa a kiadványok tervezésére:
- könyvek
- folyóiratok, kiadványok
- újságok
- katalógusok
5. Csomagolás tervezés
A legtöbb terméket szükséges valamilyen formában becsomagolni, hiszen ez biztosítja a biztonságos védelmet a külső hatások ellen, viszont ennél sokkal komplexebb célt is szolgál. A csomagolástervezés lehet a szócső a termék és a fogyasztó között. Egy igényes, érdekes borítás felhívja magára a figyelmet, és nagyobb prioritást fog élvezni a konkurencia termékével szemben.
Maga a csomagolástervezés folyamata is összetett, hiszen először kreatív koncepciókat kell létrehozni, ezt követi a mintadarabok kidolgozása, valamint a nyomtatásra alkalmas grafikák készítése a termékre. Itt is elengedhetetlen, hogy a tervező tisztában legyen a nyomtatási folyamatokkal, és az ipari tervezés és gyártás alapos megértésével. Több féle tervezési ágat is érinthetnek a munkálatok, hiszen a tervező olyan eszközöket is felhasználhat, mint a fotók, illusztrációk készítése és a grafikai elemek használata
Talán ez az egyik legkeresettebb tervezési ágazat, hiszen az ipar elég nagy és sok rétű, bőven van választási lehetőség, milyen termékek csomagolásának elkészítésével szeretnének foglalkozni. Például szakosodhatnak csak egyfajta iparra, mint az élelmiszer, gyermekjátékok vagy egy adott típusú csomagolásra, mint a címkék vagy italos dobozok. Természetesen itt is fontos a jó kommunikációs és problémamegoldó készség. A rugalmasság is elengedhetetlen az ügyféllel való kapcsolattartás során, hogy képesek legyenek megfelelni az igényeinek, valamint tisztában kell lenni a jelenlegi trendekkel. Így nagy eséllyel egy minőségi, figyelemfelkeltő csomagolást hozhatnak létre, ami minden igényt kielégíti.
6. Mozgó grafika tervezés
A mozgó grafika, ahogyan a neve is mondja, olyan grafika, amely mozgásban van. Ebbe a kategóriába tartoznak az animációk, tipográfia, videók, képek és egyéb effektek, melyeket megjelenítenek az online médiában, televízióban, filmekben és videóklippekben. Napjainkban hatalmas népszerűségnek örvend ez a tervezési ág, ami a technológia fejlődésének köszönhető.
A mozgó grafika tervezés talán a legfrissebb és legkülönlegesebb tervezési forma. A technológia fejlődésnek köszönhetően csökkent a gyártási ideje és költsége a filmeknek és egyéb vizuális megnyilvánulásoknak, így még inkább előszeretettel alkalmazzák ezt a művészeti formát hiszen sokkal hozzáférhetőbbé és megfizethetőbbé vált.
Néhány példa a mozgó grafika tervezésre:
- GIF-ek
- Reklámok
- Animált logók
- Videójátékok
- Weboldalak
7. EGD
Environmental graphic design (rövidítve EGD) azt a célt szolgálja, hogy olyan vizuális élményt nyújtson, mely által az embereket a helyekkel összekapcsolja. Így az adott tér emlékezetesebb, érdekesebb, vagy könnyebben navigálhatóvá válik.
Néhány példa rá:
- Falfestmények
- Tömegközlekedés navigáció
- Múzeumi kiállítás
- Rendezvény-, és konferenciatermek
Az EGD egy több szakterületet érintő folyamat, amely ötvözi a grafikai, építészeti, belső-, táj-, és ipari tervezést. A tervezők általában mind grafikai tervezésben, mind az építészet területén nagy tapasztalattal rendelkeznek, így létrehozva a tökéletes helyet, mely kellemes, s mégis egyedi grafikai koncepciót tartalmaz.
8. Grafika és illusztráció
Gyakran egy kalap alá veszik a grafikát és az illusztrációt magával a grafikai tervezéssel, amikor mindegyik nagyon is eltér a másiktól. A grafika tervezők kompozíciókat készítenek, melyek által a felmerülő problémákat tudják kommunikálni és megoldani, amíg a grafikusok és illusztrátorok eredeti, művészi alkotásokat készítenek. Művészetüket számos formában kifejezhetik egészen a képzőművészettől, a dekoráción keresztül a történet mesélésig.
Néhány példa a grafika és illusztrációra:
- Póló design
- Stock fotók
- Videójátékok
- Weboldalak
- Képregények
- Képeskönyvek
- Grafikai minták textilre
Végszó
A felsorolt tervezési típusokból kitűnik, nem mindegy, melyiket válasszuk. A kereslet és a kínálat egyre inkább nő, ezért is fontos, hogy a megfelelő embert keressük meg a tervezési feladat elvégzéséhez, ebben segít a különféle grafikai tervezések ismerete. Így könnyebben megtalálhatjuk a szükséges szakembert.